Vabbar och bakar!!

Hemma med hängig Anton idag:( Han sov som en stock imorse så jag satte igång att baka:)

Bullar till kommande kalas:) 10/3 firar vi Anton. om Ni vill veta!!;)


Ingredienser (55 portioner/st.)

1,5 paket jäst
200 gram smör
1 liter mjölk 3%
2 st ägg
2 dl socker
1 krm salt
1 tsk kardemumma
25 dl vetemjöl

Fyllning

350 gram mjukt smör
1,25 dl kanel
2,25 dl socker

"Garnering"

  pärlsocker
  ägg

Gör så här

  1. Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll sedan i mjölken och värm till fingervarmt.
  2. Häll mjölk-smörblandningen över jästen och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och ägg. Rör i mjölet, så mycket att degen blir blank och släpper ifrån kanterna, degen ska vara ganska lös. Täck med bakduk och låt jäsa ca 40 min.
  3. Sätt under tiden ugnen på 225 gr. och ställ ut bullformar på en plåt. Rör ihop ingredienserna till fyllningen.
  4. När degen jäst klart tar du upp den på ett mjölat bakbord, ta 1/4 i taget. Kavla ut till en rektangel och bred på en del av fyllningen. Rulla ihop och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg i bullformarna, täck med bakduk. Låt dem jäsa ca 20 min.
  5. Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 5-8 min


































SUPER GODA!!






















Kommentera Mera
Postat av: Fnulan

Du kan få vabba hos mig =)

2012-03-01 @ 00:22:56
URL: http://fnulan.se

Här skriver du din kommentar:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast Madde ser den)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0