Regnbågstårta

 
 
En regnbåge kom fram nu ikväll, det är så fint och fantastiskt hur det kan bli så...
 
Bakade ju en regnbågstårta till Albins kalas, trodde det var svårare än det vad ;)
 
Köpte färger hos Maries Hobbycorner i Finja. Supersmarta förpackningar med många färger i:) Färgpasta är ju bäst!!
Detta receptet använde jag och jag tog 2 1/2 sats till mina bottnar:
Regnbågstårta (ca 12 personer)
8 st tårtbottnar 18cm formar.

300 gram smör, rumstempererat
5 dl strösocker
7 äggvitor från små ägg (eller 6 från stora), rumstempererade
5 tsk vaniljsocker (eller 2,5 tsk vaniljpulver)
ca 9,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
5 tsk bakpulver
5 dl mjölk, rumstempererad (värm 30 sekunder i mikron för att få mjölken rumstempererad
 
Vispa smör och strösocker poröst. Häll sedan i äggvitan lite i taget samtidigt som du vispar tills smeten är väl blandad. Sikta ner vaniljsocker (eller vaniljpulver) i smeten. Rör om tills smeten är jämn. Använd inte en visp här utan hellre en slickepott, så att du är säker på att det rörs om och inte kommer in för mycket luft i smeten.

Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver i en annan bunke. Varva därefter med att sikta ner mjölblandningen och mjölken i smeten samtidigt som du rör om.
 
Jag använde 20 cm engångsformar
 
Häftigt med alla färgerna!! Blandade först färgerna i 16 olika skålar som jag sen hällde upp i formar.
Varmluftsugn så då fick jag plats med 4 bottnar i taget.

150 ° i varmluft 175° i vanlig ugn 20-25min, känn när botten är torr.
 
Låt bottnarna svalna och plasta in dem en o en.
 
Gör den fyllning du vill ha. 
Jag hade vitchoklad och lime, så klart valfritt men en vit fyllning är snyggast;)
 Tog ganska lite fyllning på varje lav....Fick sätta sig lite innan vi (spackelkungen o jag) spacklade den med vispad grädde med en liten skopa marsán pulver i (mer följsam grädde)
 
En oblat bild på tårtan och ljusen i!!
några bitar senare... :) Mums!!
 
 
 
 
 

Kommentera Mera

Här skriver du din kommentar:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast Madde ser den)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0